Škoda Rapid - nástupce Octavie první generace
Když česká automobilka Škoda oznámila, že na trh uvede nový model, zdůrazňovala, že jde především o to, aby vyplnila mezeru mezi modely Škoda Fabia a budoucí větší verzí vozu Škoda Octavia. Záměrem tedy bylo vytvořit nástupce Octavie první generace. Mladoboleslavský výrobce vozidel svůj plán splnil na sto procent.
Za 14 let, během nichž se vyráběla Škoda Octavia první generace, sjelo z výrobní linky skoro 1,5 milionu kusů tohoto oblíbeného vozidla. Navázat na takový úspěch je bezesporu tvrdý oříšek, ale nová Škoda Rapid dokazuje, že je hodným následovníkem.
Přemýšlíte, proč pořád mluvíme o octavii, která už vyhlíží svoji další následovnici? Je to jednoduché. Nová octavie se má představit ještě do konce tohoto roku, má povyrůst a mezeru mezi malou fabií a právě budoucí octavií vyplňuje s předstihem svým příchodem rapid. To za prvé. A za druhé? Tady stačí fakta:
Asi není moc co dodávat. Rapid je prostě stejně velký, sice o kousek kratší a užší, ale vyšší a hlavně s větším rozvorem a zavazadlovým prostorem. To se logicky projevuje na vnitřním prostoru. Ten na zadních sedadlech byl u octavie před lety jedním z nejkritizovanějších. Na tyto výtky už můžete zapomenout.
Tolik místa, kolik je v rapidu na nohy vzadu, abyste v této třídě pohledali. Totéž se dá říct o velkorysém prostoru pro nastupování, ať už díky rozměrům nebo úhlu otevření zadních dveří. Pravda, automobilka se chlubí i tím, že má nejvíc místa ve třídě i nad hlavou, ale tady bychom si dovolili polemizovat. Čísla jsou sice neúprosná, ale dlouháni si o výplň střechy účes snadno rozhodí.
To v kufru je to jiná káva a úplně jiná liga než u konkurence. Neuvěřitelných 550 litrů je o 22 litrů víc než kdysi u octavie a jen o 10 litrů méně než u současné větší sestřičky. Přístup díky rozměrným pátým dveřím liftbacku je opět naprosto bezkonkurenční.
Abychom však jen nechválili. Interiér působí levněji, než jsme u škodovky zvyklí. Celkově je dojem dobrý, nezapomeňme, v jaké kategorii se pohybujeme, ale celoplastové výplně dveří nepůsobí zrovna příjemně a rovněž nebudí dojem absolutního bezpečí jako u ostatních modelů značky.
Registr vozidel: Aby bylo možné zaregistrovat nové či ojeté vozidlo do evidence, musíte mít mimo jiné sjednané povinné ručení a na úřadu doložit originál zelenou kartu. Každé vozidlo provozované na území ČR, musí být zaregistrováno dle trvalého (u cizinců dle přechodného) bydliště.
Ačkoliv ve výbavě Elegance jsou elektricky ovládána i zadní okna, řidič má po ruce pouze ovladače pro ta přední, navíc bez funkce automatického zavření jedním stiskem tlačítka. Tato úspora působí až příliš levně a zbytečně, i když už se šušká, že do zahájení sériové výroby by mohlo dojít ke změně. My jsme totiž zkoušeli auta z předsériové výroby. Poměrně veliký je také průměr volantu, ke kterému jinak nemáme výhrady, ale v módě je menší průměr.
Vyzkoušeli jsme dvě motorizace z celkových šesti (v nabídce jsou 4 benzínové a 2 vznětové). Nejprve jsme si vybrali nejsilnější benzínový motor 1.4 TSI s automatickou převodovkou DSG. Upřímně, nijak nás neoslnil. Výkon 90 kilowattů je sice dostačující, ale na nějaké sportování to v žádném případě není. Na populární zatočené trati slovenského závodu do vrchu na Babě nedaleko Pezinoku prostě chyběly ve výjezdech ze zatáček rapidu koně.
Tohle auto je zkrátka určeno pro rodiny s dětmi na přepravu hromady zavazadel a ne na sportování. Tomu odpovídá i komfortnější naladění podvozku. V extrémních situacích se projevuje dlouhá záď a hlavně při prudkém brzdění i do rovných kol se rapid poněkud zavlní.
Daleko příjemnější se ukázal naftový motor 1.6 TDI CR o výkonu 77 kilowattů. Jeho kroutící moment potlačil dojem z nedostatku síly, jeho váha naopak při průjezdech zatáčkami jakoby autu přidala v extrémních situacích na jistotě. Mimořádné odměny si pak v Boleslavi zaslouží konstruktéři převodovek. Manuální pětistupňová nemá chybu a její krok je naprosto přesný. Jednu chybu však přece jen má, chybí jí šestka. Šestistupňový manuál totiž bude nabízen pouze k nejsilnější verzi motoru 1.2 TSI 77 kilowattů a to je v dnešní době, kdy kdejaký fiat nebo renault má šestku, poněkud trestuhodné.
Při vědomí, v jaké kategorii se pohybujeme, je potřeba škodovku za krok tímto směrem pochválit. Nabídla opět auto s nebývalou, bezkonkurenční užitnou hodnotou s odpovídající kvalitou. Bohužel výtky si zaslouží za zbytečné šetření na něterých detailech, které rapid trochu sráží. Kažodpádně tahle „nová octavie“ v moderním hávu se přesně trefuje do mezery, kterou automobilka potřebuje vyplnit.